7 Tips voor het bereiken van jongeren - Rijschool Marketing

Hoe bereik je jongeren?

7 tips om jongeren te benaderen

Jongeren zijn een interessante doelgroep voor veel bedrijven, maar jongerenmarketing is een vak apart. Simon van Cleeff, oprichter van interactief jongerenmarketingbureau The Young Generation, geeft tips hoe je ze het beste kunt benaderen.

Meer dan 100 tevreden klanten

Vraag naar de GRATIS demo! Bel 085 - 4898488

logos

Besef dat 'jongeren' niet één groep zijn

Niet één groep

The Young Generation maakt onderscheid tussen vier segmenten: kids (6-8 jaar), teens (9-12), tweens (13-19) en young adults (20-34). Van Cleeff: “Die groepen vragen allemaal een andere aanpak. Kids willen spelletjes, teens zoeken informatie, tweens willen met vrienden communiceren en young adults willen op een rustigere manier content bekijken.” Het is dus belangrijk om in een marketingcampagne goed te kijken hoe je kunt aansluiten op het segment - of meerdere segmenten, bij overlap - dat je wilt aanspreken.

Zorg dat jongeren iets kunnen doen

Actief

“Jongeren willen, als het om een commerciële boodschap gaat, een benefit. What’s in it for me, zullen ze altijd vragen”, legt Van Cleeff uit. “Het heeft dus geen zin om ze alleen een boodschap te zenden in de vorm van een banner of flyer, of om ze alleen om likes op Facebook te vragen. Je moet de interactie met ze aangaan om succesvol aandacht te vragen voor je merk.” Voorbeeld: Nike had een site kunnen maken met ‘dit zijn de mooiste schoenen’, maar in plaats daarvan kwamen ze met Nike ID, een platform waarop jongeren zelf schoenen kunnen customizen.

Weet dat jongeren alles al gezien hebben

Vernieuwing

Sites als Dumpert, die vol staan met filmpjes, zijn razend populair bij jongeren. Hou er daarom rekening mee dat jongeren alles al gezien hebben aan ‘grappige’ filmpjes en virals. Ook hebben ze binnen een halve seconde al door of iets echt of nep is. “Doe je het niet goed, dan kun je zo de grond in geboord worden, want jongeren commenten veel, zeker als ze iets niet goed vinden”, waarschuwt Van Cleeff.

Weet op welke plekken je gezien moet worden

Zichtbaarheid

Weet waar je gezien moet worden; welke sites nu populair zijn. Dat is nog niet eenvoudig, want wat jongeren vandaag leuk vinden, kunnen ze morgen niks vinden. Vorig jaar waren bijvoorbeeld Froot en 9Gag al hot, nu is Pinterest onder een bepaalde doelgroep weer het nieuwste van het nieuwste, aldus Van Cleeff.

Social & visueel = meer aandacht

Sociale media

Werken met social media levert je doorgaans bij jongeren meer aandacht op dan een mailing of flyeractie. Van Cleeff: “Een mailtje wordt niet altijd geopend en gelezen, maar een pushbericht van Facebook bijvoorbeeld wordt sneller gelezen.” Daarnaast is het sharable element het allerbelangrijkst, want als jongeren je actie graag willen delen met hun vrienden, dan zorgen zij voor een effectieve en snelle verspreiding van je boodschap. Daarbij is het slim om sowieso altijd goed beeld te gebruiken, want kinderen en jongeren zijn visueel ingesteld. “De look & feel moet goed zijn, anders vinden ze het niet interessant.

Doe niet alsof je het allemaal wel weet

Blijf jezelf

Doe je niet anders voor dan je bent, dus ga niet in jongerentaal praten als je dat normaal ook niet doet. “Strooien met termen als vet, cool, OMG of WTF zorgt bij volwassenen al om lacherige reacties, maar jongeren en kinderen vinden je dan gewoon belachelijk.”

Zorg dat je mobiel bereikbaar bent

Bereikbaarheid

Het gebruik van de smartphone is heel hoog onder jongeren. “Is je site daar niet compatible voor, dan komen ze niet terug als bezoeker. Het is zonde als je daardoor bezoekers misloopt, dus zorg dat de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je site zo hoog mogelijk is”, raadt Van Cleeff aan. Mobile wordt als medium nog steeds door veel marketeers onderschat, zeker bij jongerenmarketing, meent hij. “Jongeren zijn met hun smartphones altijd en overal bereikbaar. Speel je daar goed op in met je merk of product, dan je kun een zeer waardevolle manier van interactie realiseren.

De betrouwbare keuze van meer dan 100 rijscholen

Wij vertellen je graag over onze rijschool websites, apps, flyers en vindbaarheid oplossingen.
Liever nog laten we de échte deskundigen aan het woord: onze klanten.

Vraag direct een offerte aan

Heb je al een website? Dan doen wij een webscan!